Jordi, endavant
Tot
resta amb normalitat. Em trobo temperat, tranquil, relaxat i ben aclofat en el
meu petit i oportú sofà que se situa en la meva estança preferida, al final de
tot d'un llarg passadís del meu habitatge, presidida per un vell piano que toco
molt de tant en tant. També hi ha per allí una vella guitarra de fusta i algun
clarinet per allà desmuntat en cinc peces i ben desat: tot sona melòdicament.
Doncs allí em trobo jo, escoltant jazz
del bo, de l'autèntic, del legítim. Ho compagino amb un genuí, original i
melancòlic blues, i tot plegat,
extasiadament i abusant de la seva placidesa que em proporciona. Moment
memorable del dia.
En
un lapse de temps començo a notar certa feixuguesa a les parpelles, aquestes es
van retrobant lentament i amb força, gairebé estrangulant-se entre elles. Els
ulls se'm van aclucant com si tinguessin pressa, sento de ben lluny i
tènuement com una compilació de James Taylor, Miles Davis, Eric Clapton, Ella
Fitzgerald, Thelonious Monk, Bob Dylan, Kyle Eastwood ... com si d'un popurri
n'haguessin fet un concert, i en un instant crec perdre els sentits, noto un
lleuger cap-rodó i entro com en un estat de trànsit.
La
ment se'm torba, sento el meu cap ataconat, no recordo aquesta situació, però
em resulta empírica. Tot es fa més atuïdor, complicat. I penso: “Ja te l'has
fotut!!”. Demano ajuda. D'una revolada apareixen els de sempre.
Passa
una estona, però a mi se'm fa sempiterna. De sobte unes llums, un aliatge entre
vermell i groc em ceguen la vista malgrat tenia les parpelles inferior i
superior besant-se entre el lacrimal que les impedia fondre's en una sola.
Definitivament resolc que són uns fanals de la via pública, a banda i banda,
però que se succeeixen molt ràpid, contínuament i en sentit contrari al meu.
No
aconsegueixo controlar la situació, senzillament perquè no la tinc, i em sento
insegur. Tot és molt incert. Reuneixo suficient coratge i alè en la meva ment
per intuir el destret actual. Endevino desplaçar-me en un vehicle, una via
ràpida i jo situat en la part posterior. Finalment em sento mínimament ubicat,
però poc serè.
El
trajecte se’m fa molt llarg i feixuc. Calculo, comptat a bell ull, que ha
transcorregut una hora. Entro en una cambra, molt petita, blanca i freda.
Més
fressa humana, rodejant-me, en cercle. Malgrat tenir els ulls en repòs i
formant com a una mitja esfera tremolosa i titil·lant, obro mires en la meva
ment i me n'adono a la impensada que sembla que estiguin jugant amb la
geometria, volums, àrees. Potser algú està posant a prova els meus dots
arquitectònics. Però perquè???
Tinc
molt por. Interpreto en un univers imaginari que algú em repte sabent de la
meva destresa: figures geomètriques, volums, física. El cercle, un rectangle,
un pentàgon, la velocitat és l'espai entre el temps. Tot plegat, un garbuix.
Tot
aquest tumult té un sentit molt important en la meva vida. Però com que em
sento hàbil em poso cavil·lós i accepto el repte, com faig cada cap de setmana
a les deu del matí amb l'amic pixapins de Barcelona. Medito profusament i em
reitero interiorment: un rectangle, un cercle, un pentàgon, velocitat.
Tot
conjuminat forma part de la meva pròpia vida i dels meus 65 anys d’història i
ningú me'ls podrà prendre. Totes aquestes imatges, potser per despistar el
moment, potser per posar-hi un pegat i instal·lar una esfera de placidesa en
mi: qui sap! Dirimeixo l’entrellat.
Un cercle, la bassa de dalt ("el
lagu").
Un rectangle, el camp de croquet.
El pentàgon, la façana de la torre Sant
Isidor.
Fórmula de la velocitat: la rapidesa i
qualitat amb què es consumeix el temps allí.
Tot
lliga, això és bona part dels meus 65 anys. És VALLROMANES, amb majúscules. És
el senyal? Me’n vaig? Algú m’ha trucat ja? No, no vull, no em toca, tinc molt
per fer encara. Soc com el professor Tornassol, sempre hi soc al castell, soc
el Compte de la torre.
De
sobte em veig en posició de descans, i percebo molta fusta en el meu entorn,
molt a prop meu, a tocar. I en front meu, a molts pocs centímetres, una porta,
també de fusta, esperant la ordre de ser tancada. Tot d’una m’imagino que ha
arribat l’hora d’anar-se’n al calaix i que algú es precipita i em vol sebollir.
Ara més que por, tinc pànic. Algú ha de fer-hi alguna cosa, ara no toca, i no
vull.
Tot
d'una albiro en la distància gent de la meva que apleguen forces i esmicolen la
porta de fusta, fet el qual em permet l'opció de decidir de viure. Guanyo el
primer pols. No és moment de fer els darrers badalls.
Estem
a 25 d'octubre, estic intuïtivament situat però tot sembla destarotat. Sento
veus al meu entorn que encara m'encerclen, veus anònimes, desconegudes per mi,
i no precisament d’aquell concert de jazz que em trobava escoltant i que vaig
deixar a mitges. Tot molt llunyà, incert i endemés espantadís.
Em
sento reconfortat i acompanyat i les veus que començo a reconèixer m’inspiren
plètora. Tanmateix confirmo definitivament que algunes coses passen en
l’interior del meu cap. Tinc la ment clara però aquest silenci tan silenciós em
fa malignar.
Un
equip de persones, verds de cap a peus, m'exposen la gravetat de la situació
que en un primer moment em deixen a can rumia. Definitivament i en termes
professionals, hem de fer reformes a la coberta per estabilitzar-la. Soc valent
i dono la meva aprovació. I tal com deia el Capità Haddock al Secret de
l’Unicorn, “Si de veritat t’importa
alguna cosa lluita per ella. Si topes amb un mur, travessa’l”
Ja
no soc en aquella petita, blanca i freda habitació. Tot just en una de més
confortable, càlida i amb vistes al carrer on, a més, puc rebre als meus. Els
dies passen lentament, tant que calculo que durant el temps que he estat en
aquesta habitació la terra ha tingut temps de donar quinze voltes sobre el seu
propi eix. Mig mes, ni més ni menys.
Des
d'aquestes quatre parets estant he rebut molta estima, la confirmació del que
ja he pressentit sempre i que m’ha donat la poca força que em faltava per
tornar a ser el JO que tornaré a ser en poc temps, però sense apressar-me.
Hauré d’agafar-me les coses amb més mansuetud. Les eines de treball m'esperen
al meu estudi. Per tant, ho tinc tot. Soc molt feliç. Tot plegat la vida m'ha
donat un ensurt. Un senyal, potser? Algun dia l'hauré d'escatir, i ben aviat
que ho faré. Repeteixo, soc molt feliç. Repeteixo, no marxeu del meu costat.
I
ara dormiré una estona perquè estic content i em sento molt optimista i, tal
com deia Josep Vicenç Foix, “és quan dormo que hi veig clar”.
Oriol, el teu fillol, nebot i amic.
I com dirien Dupont i Dupond, “Jo encara
diria més”: nebot, amic i fillol.
Mataró, a 19 de novembre de 2018
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada